Co jeść by złamanie się szybciej goiło?

Aby proces regeneracji złamanej kości przebiegał prawidłowo, trzeba wspomóc organizm, kompensując powstałe niedobory białka. Dieta powinna obfitować w produkty takie jak m.in.: mięso (szczególnie zalecane są drób i dziczyzna), ryby, jajka i przetwory mleczne.Deficyt białek musi zostać uzupełniony, aby nie włączył się w organizmie mechanizm regresji, który polega na „poświęcaniu” niektórych komórek i przerabianiu ich na aminokwasy potrzebne do odbudowy uszkodzonej kości. 

Gojenie się złamań

Złamanie to przerwanie ciągłości tkanki kostnej. W procesie gojenia się złamań wyróżniamy trzy okresy:

okres zapalny, na który składa się faza tworzenia się skrzepu oraz przejściowej fazy zapalnej,

okres naprawy, który dzielimy podzielić na fazy: powstawania ziarniny, chondrogenezy – tworzenia się kostniny oraz jej mineralizacji,

okres przebudowy, w którym grubowłóknista tkanka kostna, ulega przekształceniu w kość.

W każdym z wymienionych wyżej okresów odbudowy kości, najważniejszą rolę pełnią białka.

Białka są niezbędne do odbudowy kości po złamaniach. Kluczowym białkiem biorącym udział w tym procesie jest kolagen, który w organizmie jest produkowany przez komórki zwane fibroblastami. Kolagen odpowiada za powstanie oraz późniejsze właściwości blizny tkanki łącznej. Aby organizm za pomocą fibroblastów zsyntetyzował kolagen niezwykle istotna jest podaż aminokwasów powstających w procesie trawienia w przewodzie pokarmowym.

Witaminy w złamaniach

Dodatkowo niezbędna jest suplementacja antyoksydantów (witamina C, A, E oraz beta karoten). Szczególnie zalecane są soki ze świeżych owoców, warzyw, zielona herbata, napary z ziół skrzypu, czerwone wino w umiarkowanych ilościach.

Wegetarianizm a złamanie kości

Przeprowadzone obserwacje i badania pokazują, że wegetarianizm nie służy procesom gojenia się ran oraz złamań kości. Wiąże się to z  brakiem wolnych aminokwasów niezbędnych do prawidłowej syntezy kolagenu oraz elastyny produktach takich jak: soja, fasola, kasza, soczewica czy orzechy. Taka dieta wymaga uzupełnienia w czasie gojenia się złamania w aminokwasy.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*